مراجع شبه قضایی مانند کمیسیون ماده 100 شهرداری و یا کمیسیون ماده 77 شهرداری در مواردی مبادرت به صدور رای اصلاحی می نمایند.

 صرف نظر از اینکه اساساً صدور رای اصلاحی توسط کمیسیون ها و هیات اداری و دولتی مجاز است یا خیر؛ در مورد ترتیب اعتراض به رای اصلاحی مراجع شبه قضایی نیز مانند اصل موضوع امکان یا عدم اکان رای اصلاحی در قوانین مربوطه مثلاً قانون شهرداری،تصریحی وجود ندارد.

دادنامه مرتبطی در این باره ذیلاً درج می گردد:

 به موجب اصول کلی دادرسی تسلیم رونوشت رأی اصلی بدون رونوشت رأی تصحیحی ممنوع است و نقض رأی تصحیحی بدون نقض رأی اصلی محمل قانونی ندارد.

دادنامه: 93099709555300562      مورخ: 8/6/1393

رأی بدوی

صرف نظر از اینکه شاکی دلیلی که حکایت از ارجاع به کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری باشد، ارائه نداده و شاکی می بایستی شکایت خود را به رأی اصلی به همراه رأی اصلاحی مطرح می نموده که چنین اقدامی را معمول نداشته، فلذا در وضع موجود، شکایت قابل پذیرش نبوده و قرار رد مستنداً به مواد 10 و 11 و 30 قانون دیوان عدالت اداری صادر می شود. قرار صادره ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی می باشد. قرار مانع از تجدید شکایت نمی باشد.

رئیس شعبه 29 دیوان عدالت اداری

بهرامی

رأی تجدیدنظر

به موجب اصول کلی دادرسی تسلیم رونوشت رأی اصلی بدون رونوشت رأی تصحیحی ممنوع است و در مواردی که اصل رأی قابل تجدیدنظر است، رأی تصحیحی نیز به واسطه آن قابل تجدیدنظر خواهد بود. نقض رأی تصحیحی بدون نقض رأی اصلی محمل قانونی ندارد.

با عنایت به مراتب مذکور دادنامه صادره( به شماره...) وفق موازین قانونی صادر شده و ایرادی که موجب فسخ آن باشد، ارائه نگردیده است.

بنابراین به استناد ماده 72 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392، ضمن رد تجدیدنظرخواهی دادنامه معترض عنه تأیید و ابرام می گردد. این رأی قطعی است.

رئیس شعبه سوم تجدیدنظر دیوان عدالت اداری- مستشار شعبه

مهری- عاشوری

منبع دادنامه: نمونه آراء پژوهشگاه قوه قضاییه

تدوین: مسعود فریدنی( وکیل در دیوان عدالت اداری)