تاثیر معرفی دفتریار توسط سردفتر بر صدور ابلاغ دفتریاری توسط سازمان ثبت چیست؟
آیا صرف معرفی دفتریار توسط سردفتر،موجب ایجاد تکلیف سازمان ثبت برای صدور ابلاغ دفتریاری است؟
در مورد اینکه آیا صرف معرفی دفتریار توسط سردفتر،موجب ایجاد تکلیف سازمان ثبت برای صدور ابلاغ دفتریاری است یا خیر؟ دادنامه ای صادر شده که در زیر درج می گردد:
انصراف سر دفتر از پیشنهاد دفتریار/ صلاحیت اختیاری سازمان ثبت در صدور ابلاغ دفتریاری
1- سردفتر مختار است پیش از صدور ابلاغ رسمی فرد خاصی به عنوان دفتریار از سوی سازمان ثبت از پیشنهاد وی انصراف دهد. 2- معرفی دفتریار به سازمان ثبت اسناد از سوی سردفتر ، نافی اختیارات سازمان ثبت اسناد در خصوص موضوع نبوده و سازمان الزامی به صدور ابلاغ دفتر یاری ندارد.
شماره دادنامه: 9309970905300016 مورخ: 17/01/1393
بیشتر بدانید: آیا رسیدگی به شکایت از کانون سردفتران در صلاحیت دیوان عدالت اداری است؟
رأی
شاکی با تقدیم دادخواستی به طرفیت مشتکی عنه، تقاضای الزام سازمان ثبت اسناد نسبت به صدور ابلاغ دفتریاری (دفترخانه) را نموده است، با عنایت به محتویات پرونده و دادخواست تقدیمی و لایحه دفاعیه مشتکیه عنه؛ نظر به اینکه اقدامات لازم جهت صدور ابلاغ دفتریاری شاکی از قبیل معرفی شرایط قبولی در آزمون و مصاحبه به طور کامل و با موفقیت انجام شد و به نظر نمی رسد که سردفتر بعد از معرفی تغییر دفتریار و انجام تشریفات و مراحل مقدماتی حق انصراف و تغییر دفتریار را داشته باشد که این امر از مدلول ماده 3 قانون 18/4/85 دیوان عدالت اداری نیز مستفاد می گردد. فلذا بنا به مراتب معنونه، شکایت شاکی وارد و مستنداً به مادتین 7 و 13 قانون دیوان عدالت اداری، حکم به ورود شکایت مبنی بر الزام مشتکی عنه به صدور ابلاغ دفتریاری صادر و اعلام می نماید.
دادرس شعبه 26 دیوان عدالت اداری- مستشاران شعبه
مؤمنی- قاسم زاده- حسینیان
در خصوص اعلام وقوع اشتباه بیّن خلاف قانون در دادنامه شماره 2064- 21/9/90 موضوع پرونده کلاسه... صادره از شعبه بیست و ششم دیوان عدالت اداری که به موجب آن حکم به ورود شکایت صادر شده است، با توجه به بررسی اوراق و محتویات پرونده، نظر به اینکه اولاً- رأی وحدت رویه استنادی شعبه محترم، منصرف از وضعیت شاکیه می باشد، ثانیاً- مفاد ماده 3 قانون دفاتر اسناد رسمی، فقط در مقام بیان اختیار معرفی دفتریار می باشد و نه از لحاظ مفهوم و نه از لحاظ منطوق، دلالتی بر سلب حق سردفتر مبنی بر انصراف از پیشنهاد فرد قبل [از] صدور ابلاغ رسمی ندارد. ثالثاً- صرف پیشنهاد سردفتر نافی اختیارات سازمان مربوطه نمی تواند باشد. بنابر مراتب اعلامی، نظر به اینکه مستند قانونی که دالّ بر الزام طرف شکایت به صدور ابلاغ باشد وجود ندارد، بنابراین رأی صادره خلاف قانون تشخیص و به استناد مواد 10 و 18 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385 و ماده 120 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان مصوب 1392 ضمن نقض رأی صادره و حکم به رد شکایت شاکیه صادر و اعلام می گردد. رأی صادره قطعی است.
دادرس شعبه 3 تشخیص دیوان عدالت اداری- مستشاران شعبه
موسوی- سبزورای نژاد- عاشوری- آریا فر
منبع دادنامه: نمونه آراء پژوهشگاه قوه قضاییه